Omnomomnom tekee mieli joulutorttuja ku näin Picnicin mainoksen tähtitortusta. Ja tässä kohtaa on turha alkaa huutelee että leivo niitä! Koska en koska oon laiska. Ja ajatushan on tärkein niin sydäntä oikeen lämmittää ajatus lämpöisestä tortusta kädessä. Tähän on syytä tyytyä. Paitsi että koska en saa torttuja nyt niin on Suomessa parempi olla oottamassa kasa torttuja ku meen ens viikolla suomeen, vai mitä äippä? (hyväksyn ees jos on taikinaa pakkasessa ja hilloa jääkaapissa ni voin tehä ite iiiiison satsin niitä). Eli kiva äiti ku käyt kaupassa ennen ku tuun :)
Kuvista joita eilen teille laitoin kiltisti voi päätellä että täälläkin on (oli) lunta! Okei sitä lunta on (oli) tooosi vähän ja sen takia varmaa toi imperfektimuoto on käytössä nyt. Mutta vaikka ei oo lunta niin pirun kylmää tuolla on. Pari pakkasastetta on paljon pahempi kuin vaikkapa -10°. En tiiä miks mutta jäääääätävää tuolla on. Onneks mulla on lämpöinen takki!
Mitähän muuta? Ei täällä sen kummallisempia tapahdu. Joululahjat on kahta vaille hommattuina. Yksi lähtee tänään netistä tilaukseen ja toisen haen huomenna kaupasta. Eli checked ! Sitten vaa päivät rullaavat kohti joulua ja joulupäivänä kone rullaa kiitorataa kohti Suomeaa! (okei Lontoon kautta)
Nykyään mun on jo vähän enemmän rakkaus-rakkaus-suhde englannin kieleen. Edelleen ajattelen että suomi on kielenä rikkaampi kuin englanti. Tarinoita ja lauseita on helpompi värittää suomen kielessä kun englannissa. Edelleen juurikin niiiin pilkuntarkan kieliopin takia. Suomessa riittää että laitat sanat peräkkäin ni saat aina jotain viisasta aikaiseksi. Tykkään jopa nykyään puhua englantia, jossain määrin jopa enemmän kuin suomea, mutta jos on koviakin juoruja ja on mahollisuus vaihtaa suomeen niin aika nopeasti sekin käy...
PS. Mihin tää kaikki aika katoaa?
PPS. harkinnassa on postaus englanniksi! :)
Meinasin kommentoida tätä kieli-asiaa jo silloin aiemminkin, mutta se muistaakseni katosi bittiavaruuteen.
VastaaPoistaMinusta asia on näet ihan toisinpäin. :) Toki oma äidinkieli tuntuu aina rikkaammalta, sitä värittää murteet, metaforat, mielikuvat ja äänenpainotukset. Vaikka miten itsekin osaan sujuvaa englantia, en ole kuitenkaan sen käyttäjänä äidinkieltä puhuvan tasolla. Mutta englannin kirjoa kuunnelleena ja seuranneena pidän sitä kuitenkin erittäin rikkaana ja monipuolisena kielenä, toisin kuin suomea. Englannissa kieli on vielä enemmän persoonan välittämää ja moniulotteisempaa. Kielioppi on tiukka, mutta siihen pätee sama sääntö kuin suomeenkin: kun osaat säännöt, voit rikkoa niitä.
Minua viehättää englanninkielessä varsinkin sanojen monet ulottuvuudet, niiden eri merkitys eri yhteyksissä, kysymyslauseiden värikkäämpi painotus, ja ylipäänsä puheen sävy ja soljuvuus. Myös kielikuvien kirjo on englannissa paljon laajempi, sen toki selittää suomenkielen lyhyt ikä, suppea sanasto ja pieni käyttöalue.
Mielipiteet kaikki tietysti arvokkaita, mutta itse en esim. pysty kuuntelemaan suomenkielistä musiikkia, se vain on.. noh.. hirveää. :D
Niin tämähän on vähän tälläinen mielipidekysymys johon ei ole oikeaa eikä väärää vastausta :)
VastaaPoistaKiitos kuitenkin kommentistasi!
Ja kiitos myös blogistasi, se on aina varsin pirteä.
VastaaPoistaMistä muuten keksit ajatuksen käydä välillä Suomessa, ja pelottaako se ajatuksena ollenkaan (tai lähinnä sieltä uudelleen lähteminen)? Oliko visiitti Suomeen jo ennen au pair-vuoden alkua suunnitelmissasi? Aiotko jäädä toiseksi vuodeksi, jolloin saisit kokea kokonaan myös amerikkalaisen joulun?
Oi kiitos paljo! :) positiivinen palaute aina piristää!
VastaaPoistaAjatus lähti ihan sekunnista kun makasin hotellihuoneessa ja porukat teki lähtöä Suomeen. En tiiä mistä se tuli mutta tuli kuitenkin ja piti vain varmistaa että on hostperheelle OK että käyn viikon Suomessa. Eniten matkassa pelottaa sinne meno. En tiiä miksi koska hassultahan se kuulostaa! Täällä sitä elää vain niin omassa kuplassa niin on pelottavaa astua kuplasta pois. Uskon että lähtö voi tuntu oudolta, mutta toisaalta tulen vain takaisin kotiinn :) tiedän perheen ja tunnen paikat ja tunnen tämän olevan kotini niin on tänne helpompi jo tulla takaisin!
Tuosta amerikkalaisesta joulusta ehdin kokea Jouluaaton ja Joulupäivän sisältäen lahjojen avaamiset, joten en nyt ainakaan pelkästään Joulun takia tänne toiseksi vuodeksi jäisi. Siihen pätökseen tarvitaan vähän isompia syitä...
Voin varmistaa, että Janiika ei ole jäämässä toiseksi vuodeksi, tarvitsen häntä Suomeen koska itsehän EN jää toiseksi vuodeksi.
VastaaPoistaRooosa oot ihanin <3
VastaaPoistaTiedän<3
VastaaPoista