torstai 3. kesäkuuta 2010

Visa part 1

Tutkiskelin eräs päivä viisumi-juttuja ja joo ymmärrän kyllä kuinka homma tehdään ja sitä rataa. Olin valmistautunut, että huomenna kirmaan passin kanssa kotiin ja täytän viisumin netissä ja varaan ajan. Noh enpä teekkään niin. CC:ltä minua valaistiin ettei enää voi varata haastattelua ilman USA:sta tulevia papereita. Miksi niitten papereissa sitten edelleen niin lukee?!
Plus kaavakkeiden nimetkin ovat vaihtuneet, eikä niitäkään ole päivitetty infolapuille. Way to go!

Sitten yksi ihmetyksen aihe: viisumikuva. Mitä tapahtui mukavalle tavalle viedä kuva haastatteluun mennessä normaalina versiona, joka on nappastu valokuvaamossa? Ehei. Nykyään kuva ladataan omalta koneelta (MIKSI) hakemukseen. Se on niinku 1000 kertaa vaikeempaa. Lisäksi pieni perstuntuma ettei ne ole saanut ohjelmia toimimaan maceillä, että ratki riemukas viisumin hakeminen tiedossa! Juurikin olin ihan JEEJEE ymmärrän tämän.

Mutta tämäkään ei latista tunnelmaani! Löysin onneksi supermukavan valokuvaamotädin, joka anto mulle kuvia käteen ja laitto CD:lle juuri oikeen kokosina. Niiin paperikuva ja tietokonekuvatkin ovat erikokoisia. HUHHUH sanon.

Ainakin sain kansainvälisen ajokortin haettua. Tai vein hakemuksen mukavalle sedälle ja ne lähettää sen sitten kotio. Siinäkin on pilkun viilaamiseen aihetta: netissä lukee ettei suomen ajokortillista kelpuuteta USA:ssa kansainvälisen ajokortin kanssa jos menee töihin.
Mutta totuus on, että se kans.väl. ajokortti+suomen ajokortti kelpaa 6kk! Pyh mua ei tollee huijata.

Oon huomannu, että kun lentokoneen nään niin tuntuu kyllä mahassa. Kohta mäki lähden vuodeksi pois. Jaiks. Perhe tuntuu niiin ihanalta. Äidin kanssa ollaan pohdittu keinoja, jotta nuorimmaisen shokki oisi lievempi, mutta lapset ovat lapsia. Ajan kanssa.
Löysin T:n joka lähtee mun kanssa samana päivänä! Jes :) päästään juoruu lentomatkat. Tai yritetään nyt vihjailla CC:lle, että jos päästäisin samoilla lennoilla.

67 päivää jäljellä. CAN'T WAIT!

1 kommentti:

  1. Nii se suomen ajokorti ei kelpaa jos menee töihin mut sä et virallisesti mee sinne töihin vaa kulttuurivaihtoon ja sun viisumikaa ei oo työviisumi eli siks saat ajella sen 6kk ennekö pitää hankkia paikallinen kortti =)

    VastaaPoista