Okei nää husit vkl suunnitelmat muuttu sen verran että huomessa on shoppailua ja lähialueiden tutkimista. Plus CTn ja NYn rajamaiden esittelyä Manhattanin tytölle. Mutta silti huisia huisia! Tänään on leffailta ja käydään katsastamassa Kathrine Heiglin uusin teos Life as we know it :)
Eilen postissa muuten saapu Greyn anatomia 6. tuotantokausi! Himoitsisin jäädä kotiin maakaamaan illaksi ja tuijottamaan Meredithin ja Derekin romanttisia hetkiä mutta sit aattelin etten voi löhöö pe-iltaa kotona. Ensi viikon ma-to vapaatunnit on siis täyteen buukattuja (;
EI HUOLTA! Muistan kyllä luvanneeni sen au pairien ABC-jutun ja muutenkin vinkkejä tuleville au paireille. Aika on vain niin kortilla täällä. Mm. Greyn anatomian takia (; kärsivällisyyttä kärsivällisyyttä. Jospa maanantaina oisin hyvä ja tekisin sen. To Do-listalla on myös ne esseet. P******!
Tästä mun on pitänyt tänne useasti kirjoittaa. En tiedä miksi, mutta on kuitenkin aika (heh siis tosi) olennainen asia täällä eläessä. Nimittäin kieli. Olen nyt kaksi kuukautta puhunut englantia asioidessani muualla, kotona, lasten kanssa ja muiden kuin suomalaisten kavereiden kanssa. Jo pari viikkoa saapumiseni jälkeen muistan ajatelleeni, että suomi on kielenä rikkaampi ja vapaampi kuin englanti. Silloin kuitenkin sysäsin ajatuksen syrjään koska ajattelin ajan auttavan. Nyt aikaa on hetki kulunut ja edelleen olen sitä mieltä että suomi on rikkaampi kieli esimerkiksi adjektiivien kannalta. Suomen kielessä tunteiden ilmaisu on vapaampaa ja pystyt sanoilla kuvailemaan tunteitasi paremmin. Englannissa on niin tarkat säännöt jotka rajoittava ilmaisua. Suomen kielessä myös lauseeseen on helpompi sisällyttää miten ilmaiset asian mm. muuttamalla sanajärjestystä. Englannissa se ei ole mahdollista.
Tällä hetkellä itseäni ärsyttää puhua englantia. Kahden kuukauden aikana siinä on kuitenkin kehittynyt että kuulee omat virheensä, joiden kautta itseäni alkaa ottaa päähän se kun tajuan virheeni. Mitä enemmän kielen kanssa kehittyy sitä vähemmän joutuu ajattelemaan puhuessaa = virheitä tulee helpommin = tatti kasvaa otsassa. Tämä on asian, jonka kanssa kärsivällisyyteni ei ole vielä ottanut harppausta eteenpäin.
Virheen tajutessa tekisi mieli huutaa kirosanoja ja alkaa puhua suomea. So much easier? Koulussa enkkua opiskellessa en niin välittäny he/she-muodoista. Mutta täällä nekin aiheuttaa harmaita hiuksia (lallalalaa tuli mieleen mun juurikasvu. HYI.) HÄN ON HÄN! oli se mies tai nainen.
Olisihan se helpompaa puhua lapsille suomea, mutta silti joutuisin kohtaamaan englannin talon ulkopuolella. Ja se on osasyy miksi tänne on lähdetty ja tiedän pystyväni kommunikoimaan muiden kanssa. Tässä(kin) asiassa se oma pää on pahin vihollinen. Voisiko ajatukset laittaa off-asentoon ja antaa vain palaa ajattelematta?
Lupasin sillon joskus laittaa kuvia "tulevasta" joulusta! Tässä niitä olisi :)
jos joku ei huomannut niin alin ei ole enää joulukoristeista! Se on pihamme ja tapani on istua tuossa terassilla iltapäivisin (varsinkin sadepäivinä) ja vain katsella sadetta :)
Mäkin sekoilen aina she/he:n kanssa. :DD
VastaaPoistaJoo ja sit viel her/him/his!
VastaaPoista