keskiviikko 21. huhtikuuta 2010

Hakemista

Olen nyt sitten aloittanu blogin pitämisen! Jau!

Tänne blogiin tulen tallentamaan kaikenlaisia muistoja Au Pair vuoteni aikana. Täältä niin minun itseni kuin perheeni, sukulaisteni, ystävieni ja tuttujeni on helppo ne lukea. Edellä mainitut pystyvät seuraamaan elämääni tiiviisti kun olen vaihtanut maisemaa tuonne rapakon toiselle puolelle. Kaikki tekstit ja kirjoitukset täällä tulevat suoraan minun päästäni, joten ne luultavasti sisältävät pohdintoja ja ajatuksia unohtamatta elämän suuria kysymyksiä. Kirjoitan myös kursailematta Au Pair elämän huonoista puolista ja kurjista hetkistä, mutta se on minun tapani purkaa asioita. Myöhemmin voin lukea tekstiäni ja todeta ylireagoineeni! Mutta suokaa se minulle varsinkin alkuaikoina, jolloin koko tunnerepertuaarini on luultavasti sekaisin kuin seinäkello.
Kirjoitan tänne omista kokemuksistani ja elmästäni Au Pairina. Toki täällä seikkailee myös sitten host-perheeni lapset, koska ne kuuluvat melko tiukasti elämääni siellä. Suojelen kuitenki perheen yksityisyyttä ja esimerkiksi lasten valokuvien julkaisemisesta tulen keskustelemaan host-vanhemmpieni kanssa.

Miksi Au Pairiksi?

Monilla on varmaankin suurena kysymyksenä: Miksi Au Pairiksi? Voisin hieman raottaa teille tätä asiaa. Olen koko lyhyen (tai pitkän, kaikki on suhteellista) elämäni aikana viihtynyt erilaisten ihmisten kanssa. Erityisesti viihdyn lasten seurassa ja jostain syystä myös lapset viihtyvät minun seurassani. Jo lukiota alottaessani päätin, että jos en keksi tulevaisuuteni ammattia tämän kolmen vuoden aikana niin pakkaan kimpsuni ja kampsuni ja suuntaan Au Pairiksi. Lukion toisena vuonna kuitenki päähäni tuli ajatuks kätilön ammatista ja sitä pidinkin varmana aina tähän tammikuuhun asti. Tuolloin aloitin koulunkäyntiavustajan työn ala-asteella ja rakastuin työhön heti! Tässä olisi tulevaisuuteni ammatti ainakin hetkeksi. Kuitenki muiden ajatusten alla muhi halu päästä näkemään maailmaa ja ottamaan ison askeleen kohti omaa elämää. Se olisi mahdollista Au Pairina. Lopulta otin rohkeasti puhelimen kauniiseen käteen ja ilmoitin päätöksestäni vanhemmilleni: minusta tulisi Au Pair! Olen kuitenkin nuori vain kerran, joten silloin on uskallettava toteuttaa unelmiaan.

Hakeminen

Jos haluaa Au Pairiksi on oltava valmis todella suureen hakuprosessiin. Monilla siihen voi mennä viikkoja, mutta minä reippaana tyttönä otin itseäni niskasta kiinni ja tein hakemuksen neljässä päivässä. Ilmottauduin netissä EF:n Cultural Care Au Pair - ohjelmaan ja seuraavana päivänä sain jo sähköpostia, että info-/haastattelutilaisuus pidettäisiin kolmen päivän päässä. Samassa sähköpostissa sain hakupaperit jotka tulostin samantien. Papereiden lisäksi (joita oli siis todella monta) oli tehtävä host-perheelle kirje ja valokuvakansio. Niiden parissa sai helposti menemään päivässä kahdeksanki tuntia. Kirjeestä ehdin väsätä kolme eri versiota. Vihdoin haastattelupäivä tuli ja odotin kovasti, että saisin hakemuksen annettua eteenpäin eikä asiat olisi enää minun käsissäni. Infotilaisuus kesti tunnin ja 15 min. Sen jälkeen odotimme vuorojamme haastatteluun ja minä olin toisena vuorossa. Haastattelu kesti minun kohdallani noin 15 minuuttia, joka sisälsi noin viiden minuutin englannin kielisen osuuden.
Seuraavana päivänä sain sähköpostia, jossa kerrottiin Au Pair videosta. Siinä koin ensimmäisen epätoivon hetken. Vielä piti siis jostain kaivaa voimavaroja tekemään videon joka erottuu muista ja jonka avulla saat host-perheen valitsemaan juuri sinut. Päivän annoin asian hautua ja sen jälkeen tein puheosuuden. Sen jälkeen tuli kuvata lisämateriaalia (minua lasten kanssa). Vihdoin kuin nekin oli tehty pääsin kokoamaan videota. Nyt on siis sekin tehty ja nyt vain odotellaan perheen yhteydenottoa!

Ajatuksia

Voisin vielä loppuu kertoilla ajatuksiani lähdöstä ja tulevasta vuodesta. Viime yönä näin ensimmäistä kertaa unta tulevasta vuodestani. Pidän sen jotenkin merkkinä siitä että koko ajatus on nyt iskostunut kunnolla päähäni. Jokaisen Au Pairiksi lähtevän tulee muistaa ettei koko vuosi ole pelkästään ruusuilla tanssimista. Vuoteen mahtuu monta ikävääkin ajatusta.
Miltein heti ohjelmaan hakemisen jälkeen aloin puida äitini kanssa koti-ikävää. Iltaisin tuleva haikeus voi yllättää monet. Kuinka siitä selviää? Kuinka pitää se kurissa eikä antaa tunteelle valtaa? Keskustelimme asiasta monena iltana ja se avasi silmiäni. Jokaisella on omat valttikortit siitä selviämiseen ja minä löysin omani. Itse olen yhden raastavan ahdistavan koti-ikävän tuntenut ja siitä olen ottanut opikseni. Sen kokemuksen myötä tiedän mitä se on, kun ikävä iskee. Onneksi minulla on kuitenkin vielä monen monta pitkää iltaa edessä, jolloin voin vaihtaa ajatuksiani ikävästä eri ihmisten kanssa.
Puolet ikävää on se, kun sitä käsittelee jo nyt.

Au Pair vuoteen lähden avoimin mielin, ilman mitään odotuksia. Lähden kokemaan uutta ja oppimaan itsestäni monenlaisia asioita. Ehkäpä tuleva vuosi on elämäni rankin koulu, mutta myös sitäkin antoisampi!

6 kommenttia:

  1. Onpa hyvää tekstiä. Sinulla on varmasti kokemusrikas ja mukava vuosi tulossa. Hienoa, että voimme lukea sinun ajatuksiasi tämän blogin välittyksellä.

    VastaaPoista
  2. Hienoa, hienoa, hienoa. Toivottavasti pikaisesti löytyy hieno perhe ja pääset toteuttamaan unelmaasi. Terkkuja

    VastaaPoista
  3. Olit kyllä hyvin kirjottanu:) Lisää sit vaa tällästä ja joudut mahdollisesti opettaa tän homman mulle kans ennen ku kumpikaan meistä lähtee sinne rapakon taakse;P

    VastaaPoista
  4. Se on aika simple käyttää et luultavasti pärjäät ite :) hope so ens viikol on jotain päivitettävää! You know? ;)

    VastaaPoista
  5. Kohta säkin oot tässä hermoja raastavassa matchin odotteluvaiheessa :DD

    VastaaPoista
  6. OISINKI JO! :D muttaa tänää on suosittelijat on soitettu läpi että ensi viikolla varmaa alkaa tulemaan extranetin tunnukset!

    VastaaPoista